Monday, December 10, 2012

Exam.

Yes. Peperiksaan. dan aku tulis entry ni sebab..sebab aku ada exam lagi 3 jam!! Kengkonon nak hilangkan rasa gemuruh la kiranya hehe...Time-time exam ni adalah antara masa yang paling penting untuk jaga hubungan dengan semua orang, termasuklah family, kawan-kawan dan yang paling penting hubungan kau dengan Yang Maha Esa. Awat lagu tuu?


Pernah tak kau study punya la sungguh-sungguh, siap stay up lagi tidoq 2-3 jam je sehari semata-mata nak excel dalam exam. Tapi dalam masa yang sama kau tak solat, sakitkan hati kawan-kawan sekeliling kau, ada pulak hutang yang tak langsai lagi...tup-tup time exam kau jadi blank. "Eh tadi macam dah study topic ni tapi..asal macam blur je ni?arghhhh". Dan end up tak dapat jawab. And ada yang study sikit-sikit, tapi dapat score. Pernah tak terjadi kat kau? Pernah tak terfikir kenapa jadi macam tu?...Bak mai nak ceghita sikit.


Nak menuntut ilmu ni, keberkatan sangat penting. Yang namanya keberkatan itu kita inshaaAllah kita akan dapat melalui hubungan kita denganNya, hubungan dengan parents dan kawan-kawan kita. Maybe bende-bende kecik ni nampak remeh je kan..tapi itulah the truth orang cakap hehe:D


Dan..hati. Kebersihan hati penting kot har har. Cer revise balik apa yang kita buat hari-hari. Ade ke sakitkan hati orang? Ade tak kita benci orang? Ade ke buat orang terase dengan kita?Tak termasuk dengan maksiat-maksiat lain yang kita dah buat. Haa..camna ilmu nak masuk kalau hati dah kotoq?


Orang yang berjaya ni kalau kita pi tengok, hati depa tu bersih. Sebab depa selalu bersyukur dan diredhaiNya. Bila diredhai, depa takdaklah resah gelisah...watlek & happy jaa. Depa ni jugak suka buat apa yang depa rasa happy. Bukan untuk bersaing dengan sapa-sapa k. Paham dak?



Panjang pulak dah har har. Dapat tak hangpa praktik benda-benda ni?..Aku ada jugak loqlaq takdaklah ikut jalan lurus jaa tapi kita sama-sama berusaha laa okay? :)






Salam:)
Bella K.


1 comment: